Ako prežiť prvý deň v práci? 10 vecí, ktoré vám pomôžu
Nervozita. Stres. Chvejúce sa ruky. Pocit prvého dňa v novej práci nie je jednoduchý. Často myslíme hlavne na to, aby sme sa nestrápnili alebo nepovedali nejakú hlúposť. Ako prežiť prvý deň v práci a neurobiť zo seba čudáka?
Zvyknúť si na nové prostredie, nových kolegov aj firemnú kultúru je ťažké. Nie každému sa podarí zapadnúť hneď. Je to však nevyhnutné, ak chcete odštartovať svoju kariéru. Čo by vám poradili HR manažéri a personalisti pre to, aby ste v novej práci zapôsobili? Čomu sa vyhnúť a čo naopak urobiť?
Nebojte sa prvého dňa v práci
Prvý deň v práci zažil každý. Dnes už to môže byť o niečo jednoduchšie, pretože v mnohých firmách zaviedli tzv. skúšobný deň, teda deň, kedy si vás pozvú na pár hodín a vy si skúsite to, čo by ste aj reálne v práci robili, aj to, ako vyjdete s ľuďmi. No ak si takouto skúškou neprejdete, môže to byť o niečo ťažšie. Svojich kolegov uvidíte až v deň nástupu do práce a neviete, či spolu budete vychádzať alebo naopak.
Ale nemáte sa čoho báť, pripravili sme pre vás 10 tipov, ako prežiť prvý deň v práci.
1. Pozor na čas
Kúpte si spoľahlivé hodinky a dbajte na dochvíľnosť. Prvé dni v práci je lepšie prísť aj o 15 minút skôr. Naplánujte si cestu tak, aby ste mali časovú rezervu, ak by sa stalo, že na ceste bude napríklad zápcha. Ak prídete skorej, ukážete, že vám na práci záleží.
2. Šaty robia človeka
Ak pracujete vo firme, kde je dress code a to ako sa obliekate dôležité, určite si na to dajte pozor. Prispôsobte sa typu zamestnania, ale nemusíte to nijako preháňať. Niekde sa vyžaduje formálne oblečenie, inde zasa musíte chodiť v ochrannom pracovnom oblečení, takže nemusíte riešiť, čo si dáte ráno na seba.V každej firme platí niečo iné. Zistite si vopred, ako sa zamestnanci obliekajú a či existuje dress code, aby ste nakoniec neboli prekvapený.
3. Nebojte sa otázok
Nikto od vás nečaká, že budete ihneď všetko vedieť. Aj keď ste odborník vo svojom obore, každá firma pracuje inak, preto aj procesy budú iné. A ak ste junior, nemusíte si pripadať stratený a hlúpy len preto, že sa pýtate na všetko. Nebojte sa opýtať na to, ako funguje kávovar alebo kopírka, či na prístupové heslá. Najmä u nových kolegov sú otázky povolené a všetci to pochopia. Aj vaši kolegovia raz začínali, presne ako vy.
4. Nemusíte hneď vyrozprávať svoju minulosť
To, že v predošlej práci ste to robili tak alebo tak, vám veľmi nepomôže. A ani to, keď budete svojho predošlého zamestnávateľa ohovárať. Zabudnite preto na porovnávania súčasného s bývalým. A určite sa vyhnite spojeniu „my“, keď hovoríte o bývalej práci. Len tak potvrdíte, že sa s danou firmou ešte stále identifikujete.
5. Úvodná reč
Určite počítajte s tým, že sa vás v práci bude aspoň ten prvý deň každý pýtať to isté. Pripravte si o sebe krátku „úvodnú“ reč, ktorou sa novým kolegom predstavíte. Je možné, že vás nadriadený s kolegami zoznámi sám, ak sa tak však nestane, urobte to sami a predstavte sa najmä kolegom v okolí svojho pracovného stola. S ostatnými sa zoznámite v priebehu práce a v nasledujúcich dňoch.
6. Humor, vtipy a smiech
Nikdy nič nepokazíte, ak sa budete usmievať. Dobrá nálada je nákazlivá a je určite lepšia než sa tváriť ako kyslá uhorka počas celého dňa. Svoje vtipy a humor však trochu kroťte. Neviete, čo si ku komu môžete dovoliť, preto sa vyhnite vtipom na účet kolegov. Humor v prvých dňoch užívajte s rozumom.
7. Byť Dedom Vševedom sa nevypláca
Ste sčítaný, inteligentný a máte na všetko svoj názor? V poriadku, ale myslite na to, že mudrcov nemá nikto rád. Prvý deň chcete zapadnúť, preto je vhodnejšie si svoj názor nechať na neskorší čas, až firmu trochu viac spoznáte. Určite zo seba nerobte vševedúceho človeka, ktorý pri všetkom hovorí, že je odborník.
8. No stress
Ak budete stresovať, ničomu a nikomu tým nepomôžete. A najmä sebe nie. Snažte sa upokojiť, dajte si šálku dobrej kávy alebo čaju. Nie s každým kolegom musíte vychádzať a nie každého musíte vždy potešiť. Správajte sa slušne, nebuďte arogantný a povýšenecký. Ak ste príliš vystresovaný, môžete svoj prvý deň skôr pokaziť.
9. Neodmietajte obed s kolegami
Pozvanie na obed od kolegov by ste prvý deň nemali odmietnuť. Je to príležitosť, ako sa s nimi môžete zoznámiť a poznať ich. Je tiež pravdepodobné, že sa kolegovia budú baviť o práci. Počúvajte a pozorujte. Priblížite sa firemnej kultúre a zistíte, ako to tam funguje. Navyše tým začnete budovať a upevňovať vzťahy do budúcna.
10. Buďte sami sebou
V neposlednom rade sa nikdy nesnažte pretvarovať. Vždy buďte sami sebou. Samozrejme, zdržanlivosť je na mieste, avšak len v prípade, že sa nebudete hrať na niekoho iného. Po čase vás aj tak prekuknú a môže vám to len uškodiť.
Máte pred sebou prvý deň v novej práci? Už sa ho nemusíte báť. Dajte zbohom stresu a buďte jednoducho sám sebou. Chovajte sa slušne a zdvorilo a nebojte sa otázok. Každý sme raz zažili prvý deň v práci, kedy sme zisťovali ako to vo firme všetko funguje. Nemusíte sa báť toho, keď neviete, ako na tom super dizajnovom kávovare s množstvom gombíkov urobiť obyčajnú kávu. A nebojte sa zapojiť do diskusie, ak máte čo povedať.
Na druhú stranu by ste sa však mali vyhnúť povýšeneckému správaniu a vystupovaniu „všetko viem, všade som bol“. Takéto správanie vám len uškodí a vzťahy s kolegami si môžete pokaziť ešte skôr než vôbec nejaké vybudujete.
Prajeme vám veľa úspechov v novej práci. A keď ešte stále hľadáte, skúste si pozrieť ponuku práce u nás a urobiť prvý krok k vysnenej kariére.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať
Pripravte sa na pohovor a zvýšte šancu na úspech
Desiatky rozoslaných životopisov. Odmietavé e-maily. A zrazu to príde. Pozvanie na pohovor. Srdce vám búši. Neviete popadnúť dych. Čo teraz? Čo by ste mali spraviť? Ako zvládnuť pohovor? To vám hneď prezradíme. A nie je to nič zložitého.
Aké vlastnosti ti pomôžu k úspechu v práci?
Kto by nechcel byť úspešný? Nie len v osobnom živote, ale aj v práci. Tvrdá práca je samozrejme jedným z bodov, ktoré tvoria základ úspešnej kariéry. Rovnako ako vedomosti a skúsenosti, tak aj charakter a osobnosť sú dôležitými vlastnosťami.
Benefity v práci: Po ktorých sa u zamestnancov zapráši?
Nízka nezamestnanosť dnes spôsobuje, že firmy medzi sebou o uchádzačov musia bojovať. A využívajú k tomu rôzne prostriedky. Jedným z najvyužívanejších sú benefity a zamestnanecké výhody. Ktoré benefity sú u zamestnancov najobľúbenejšie?