Ako vypracovať business plán?

Chcete požiadať o pôžičku na svoje podnikanie alebo žiadate o dotácie? Podmienkou je v mnohých prípadoch vypracovaný business plán. O čo vlastne ide a ako ho vytvoriť?

Business plán, alebo takzvaný podnikateľský plán vytvárajú budúci podnikatelia, ktorí si chcú byť istí, že ich nápad prinesie zisk a nebude predstavovať len zbytočne vyhodené peniaze. V realite však viacerí tento krok obchádzajú a veria svojmu zámeru. Ak sa však rozhodnú požiadať o pôžičku pre podnikateľov alebo dotáciu, banka alebo iný investor podnikateľský plán bude vyžadovať. Takúto pôžičku ihneď nezískate, čaká vás ešte veľa práce.

Čo je business plán?

Podnikateľský plán je dokument, ktorý by mal okrem predstavenia firmy a jej nápadu priniesť aj podrobný popis daného projektu, jeho finančnú náročnosť aj jednotlivé ciele, ktoré od neho podnikatelia očakávajú. Tento dokument je tiež doplnený o finančnú analýzu, marketingovú stratégiu či analýzu vonkajšieho okolia firmy.

Treba podotknúť, že business plán je len orientačný a realita môže vyzerať inak. Preto treba myslieť realisticky a nepredceňovať či nepodceňovať svoj plán.

Aké konkrétne body by mal business plán obsahovať?

Úvod plánu by mal byť venovaný predstaveniu firmy s jej názvom, sídlom, identifikačným číslom aj kontaktmi. Rozdeľte plán na viacero kľúčových oblastí, ktorým sa budete venovať. Každý business plán sa bude líšiť vzhľadom na odlišný produkt, cieľovú skupinu či finančné možnosti.

Produkt

V tejto časti sa zamerajte na detailný popis svojho výrobku alebo služby. Spomeňte výhody svojho produktu a odlišnosti od podobných konkurenčných produktov. Podrobne vysvetlite funkcie aj technické parametre. Nezabudnite spomenúť materiály, z ktorých je výrobok vytvorený. Ak sa jedná o službu, špecifikujte ju a vysvetlite, ako bude funkcia vykonávaná a čo prinesie ostatným.

Analýza makrookolia a mikrookolia firmy

Analýza podnikového okolia v sebe zahŕňa analýzu mikro a makrookolia firmy. S týmito analýzami pred investorom či bankou určite zapôsobíte. Analýza makrookolia v sebe zahŕňa analýzu politického, ekonomického, sociálneho, technického, legislatívneho a ekologického faktoru. Mikrookolie skúma činitele s priamym dopadom na podnik, teda konkurentov, dodávateľov, odberateľov a ďalšie zainteresované osoby.

Z príslušných analýz vyplynú príležitosti a hrozby okolia pre firmu. Na tie firma reaguje svojimi silnými stránkami a ovplyvňujú aj jej slabé stránky. Tieto aspekty sa dajú prehľadne zachytiť vo SWOT analýze.

Cenová a marketingová analýza

Podnikateľský plán by mal obsahovať aj cenu produktu. Na tú sa dá prísť viacerými spôsobmi, napríklad prevzatie ceny podobného produktu od konkurenčných predajcov.

Marketing v dnešnej dobe hýbe svetom, vyhráva voľby a predáva aj nemožné. Preto je treba myslieť aj na marketingovú stratégiu a vyriešiť spôsob propagácie pri zavedení výrobku na trh.

Finančný plán

Produkt už máte, našli ste cieľovú skupinu, popísali materiál a zariadenia, ktoré sú pre výrobu produktu či sprostredkovanie služby potrebné. Ale bude váš nápad realizovateľný po finančnej stránke? Definujte svoj zakladateľský rozpočet aj rozpočet na každý rok. V tejto časti môžete zdôrazniť potrebu finančnej injekcie na začiatku svojho podnikania v podobe pôžičky či dotácie, o ktorú máte prípadne záujem. Pôžička ihneď je už dnes štandardným produktom, ktorý môžete použiť na rozjazd podnikania aj pri nečakaných osobných výdavkoch.

Business plán a jeho podoba nemá predpísanú fixnú štruktúru. Musí však obsahovať všetko potrebné pre danú firmu a danú situáciu. Podnikateľský plán netvoria len začínajúce firmy, firmy žiadajúce o finančnú pomoc či potenciálni podnikatelia na živnosť. Ide napríklad aj o firmy expandujúce na nové trhy či firmy prechádzajúce reštrukturalizáciou a iné.

Business plánu sa nemáte prečo báť. Teraz už zhruba viete, čo by mal obsahovať a viete sa pustiť do tvorby toho vášho. Hĺbka a rozsah plánu závisí na vás. Niektoré zdroje uvádzajú minimálny rozsah tri strany, no nenechajte sa pomýliť. Len samotný popis vášho zámeru by mal zabrať minimálne 1 stranu, nehovoriac o ostatných bodoch. Nikto od vás nebude žiadať spis s desiatkami strán. Na druhú stranu však nechcete, aby váš podnikateľský plán vyzeral pred investormi či bankou odfláknuto.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Úspech v podnikaní. Ako ho dosiahnete?

Kto by nechcel byť úspešný? Každý predsa túži po bohatstve a sláve. No získať to si vyžaduje veľa úsilia, driny a kofeinu. Začať podnikať chce odvahu. A veľa trpezlivosti. My vám poradíme ako tomu úspechu trochu pomôcť a pritiahnuť ho.

V čom začať podnikať? Tipy, kde sa to vyplatí

Chceli by ste byť pánom svojho času? Už vás nebaví neustála rutina v práci, ranné vstávanie a neskorý návrat domov? Skúste podnikať. V čom? Prinášame pár nápadov, v čom sa dnes vyplatí začať podnikanie.

Ako naplánovať meeting a nič nevynechať?

Meetingy sú mocným nástrojom avšak často bývajú podceňované. Pre mnohých totiž znamenajú stratu času, kvôli zlej organizácii. Nižšie sa dočítate, ako vaše meetingy naplánovať a na nič dôležité nezabudnúť.

Ďalšie články