Chceš skvelé meno pre svoj startup? 5 tipov ako na to

Máte super nápad a chcete založiť startup? Skvelé, už potrebujete len názov. Ale aký? Mal by vystihovať vás, produkt a nemal by byť zložitý. Vymyslieť dobrý názov môže trvať dlhšie než vymyslieť produkt. Tu je zopár tipov, ktoré vám pomôžu.

Nie je ľahké vybudovať úspešný podnik alebo predstaviť nový produkt. Názov je v tomto prípade jedným z kľúčových bodov, na ktorom si musíte dať záležať. Ale vybrať vhodný názov je často ťažšie než by ste si mysleli. Názov by mal dobre znieť, ľahko sa vyslovovať a mal by byť zapamätateľný. V neposlednom rade by mal vystihovať produkt a odlíšiť ho od konkurencie. Ale ako na to?

Na čo si pri názve dať pozor?

Keď sa pustíte do vymýšľania názvu pre produkt alebo firmu, mali by ste dbať na niekoľko vecí a neplesknúť tam prvú vec, ktorá vám napadne.

Buďte stručný

Ak je názov pridlhý, ľudia si ho nezapamätajú, a čo horšie, ani sa nebudú obťažovať prečítať si ho celý. Ľudia sú lenivý a pridlhý názov si pamätať nebudú. Druhá vec, ako s takým názvom budete marketingovo pracovať? Ani nechcete, aby v príliš dlhom názve, ktorý budete musieť písať niekoľkokrát denne, niekto urobil chybu a vy ste tak dostali napríklad leták s preklepmi.

Aby si vás ľudia pamätali

Už sme nahryzli tému zapamätateľnosti názvu. Je to naozaj veľmi dôležitý bod, pretože chcete, aby si vás ľudia pamätali, aby o vás rozprávali a písali. Skúste si názov otestovať na niekoľkých ľuďoch a zistite, ako rýchlo na názov zabudnú alebo či ho napíšu správne.

Myslite na tému

Názov produktu alebo firmy by sa k nej mal aj vzťahovať. Preto, ak vymýšľate nové slovo, skúste k nemu napísať aj príbeh, ktorým vznik mena vysvetlíte. Najlepšie, ak sa názov bude nejako spájať s témou firmy alebo produktu, prípadne jeho vlastnosťou. Alebo s vami.

Už to niekto použil

Názov máte vymyslený aj otestovaný, tak si ho teda založíte. Ale zrazu zistíte, že váš super názov, nad ktorým ste strávili dlhý čas, už niekto používa. Je dobré si dostupnosť názvu overiť predtým, než si ho registrujete či už v doméne alebo registri.


Na názve si dajte naozaj záležať. Ak chcete s firmou v budúcnosti expandovať do zahraničia, u názvu by ste na to mali myslieť. Nevoľte regionálny názov, ak chcete byť svetový. Názvom môžete svoj rast pokaziť a zastaviť. Verte, že je lepšie vymyslieť názov na prvý krát, než neskôr investovať ešte viac peňazí do rebrandingu, ktorý lacný veru nie je.

Pravidlá tvorby názvu

Aj vytvorenie názvu má svoje „pravidlá“. Myslite na ne, keď budete s tímom sedieť hodiny nad menom produktu.

1. Myslite na produkt

Než aby ste strávili množstvo času nad vymýšľaním názvu, zamerajte sa produkt, jeho funkcie a ako zákazníkovi pomôže. Myslite na to, že názov je len bonus k tomuto skvelému produktu, ktorým ľuďom napríklad ušetríte čas.

2. Zákazník je pán

Okrem toho, že budete myslieť na produkt, myslite aj na zákazníka. Stanovte si pracovný názov, ktorý neskôr upravíte k dokonalosti a začnite pracovať. V procese už názov príde sám alebo dokonca aj niekoľko názvov. Vždy je lepšie si vyberať než tvoriť.

3. Rebel rebelom zostane

Možno ste aj vy počuli názvy firiem, ktoré zneli naozaj cool a rebelsky. A možno ste si povedali, že to skúsite aj vy. Pozor! Ak naozaj nie ste rebel, nebuďte rebel ani v názve. Je iné ak celú firmu a jej kultúru aj pôsobenie a segment smerujete do oblasti, kde si takýto názov môžete dovoliť, ako keď chcete viesť seriózny biznis.

4. Marketing a novinári

Pri novinároch často zažijete situáciu, kedy sa vás budú pýtať ako vznikol váš názov a čo znamená. Odpovedzte im zaujímavým príbehom. U názvu myslite na to, aby bol emocionálny alebo sa vzťahoval napríklad k vlastnostiam produktu. Rozhodnite sa, či chcete názov v príbehu alebo v marketingu.

5. Nepodľahnite móde ani egu

Skúste potlačiť svoje ego a nehovoriť si, že veď iným to s hrozným názvom tiež funguje, tak je jedno ako sa budete volať. A vyhnite sa aj rôznym doménam s názvom, kde koncovka .sk neexistuje. Veľa ľudí na to myslieť nebude a vždy bude za názov dávať .sk. Ani nemajte názov, ktorý sa zle vyslovuje a zapamätať si ich nie je takmer možné. Nechcete sa v mysliach ľudí zapísať ako tá firma so strašným názvom, ktorá robí to a to.

Bonusový tip!

Dnešný svet je svetom sociálnych médií. Dbajte na to, aby ste na všetkých platformách mali rovnaký názov a všade sa prezentovali rovnako. Rôzne mená v tom spravia len chaos, nájdite užívateľské meno, ktoré bude dostupné všade a založte si ho.

10 písmen a dosť

Pri vymýšľaní názvu sa skúste zamerať na to, aby nebol dlhší ako 10 písmen. Kratšie názvy sú lepšie zapamätateľné a máte menšie riziko, že v nich ľudia budú robiť chyby. Krátky názov bude výhodnejší aj pri zobrazení na rôznych zariadeniach. Tiež sa vyhnite mätúcemu pravopisu a názvom, kde budete kombinovať všetko so všetkým.

Význam slova v názve

Ak prídete so super názvom, skúste si overiť jeho význam a kontext. Ak vás napadne, že by ste mohli použiť napríklad názov nejakého starého božstva, uistite sa, že nemá negatívny kontext, ktorý by na firmu mohol vrhnúť zlé svetlo.


Už viete akým názvom bude pokrstený váš startup? Je treba zohľadniť veľa vecí, no najčastejšie k vám to správne meno príde úplnou náhodou a keď to najmenej čakáte. Nesnažte sa silou mocou mať nejaké meno, dajte tomu čas. Určite žiadny názov nekopírujte. Myslite aj na to, aby vaše meno bolo unikátne, chcete predsa, aby pri zadaní tohto slova vyhľadávač zobrazil práve vás na prvých miestach. Myslite do budúcnosti a názov tomu tiež prispôsobte. Ak budete chcieť podnikať aj v zahraničí, meno s názvom regionálnej oblasti či mesta vám bude len zväzovať ruky.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Založte si startup. Jednoduchý návod ako na to

Máte super nápad, ktorý dokáže pomôcť tisíckam ľudí? Problém je v tom, ako ho medzi tých ľudí dostať. Rozmýšľali ste už nad založením startupu? Nie je to také ťažké ako sa môže zdať.

Takto funguje startup: Mýty vs. realita

Máte nápad za milión a chceli by ste sa doňho pustiť? Skúste na to ísť cez startup. Ešte pred tým sa ale zastavte a poriadne o tom popremýšľajte. Máte naozaj ten správny nápad? A čo financie? Nie všetko, čo sa o startupe hovorí, je pravdivé.

Generácia X a Y: Ako je na tom ich pracovný život?

Rozdiely medzi generáciou X a Y sú značné. A rovnako sa prejavujú aj v pracovnom živote, kde má každá skupina iné priority. Kto patrí ku ktorej generácii a ako sa generácia X a Y správa v práci?

Ďalšie články