Generácia Y: Viete, kto sú modré a biele goliere?

Na pracovný trh sa aktuálne sťahuje generácia Y, teda mileniáli. Ako s nimi vedia firmy pracovať? A čo sú schopné im ponúknuť? Existuje tu aj rozdiel medzi samotnou generáciou, a to modré a biele goliere.

O mileniáloch sa dnes hovorí všade. Nemôžeme sa ale čudovať. Sú to práve oni, kto sa sťahuje na pracovný trh a hľadá si svoju prvú prácu. Generáciu Y tvoria ľudia narodení v rokoch 1980 – 2000. A práve toto je generácia, ktorá vyrastala na smartphonoch, sociálnych sieťach a online svete.

Modré a biele goliere: Kto je kto?

Výraz modré goliere označuje podľa historického hľadiska pracujúcu triedu. Čo to znamená? Že sem patria všetci mladí ľudia, ktorí majú vyučenie v určitom odbore a teda majú výučný list.

K modrým golierom môžeme zaradiť kuchárov, inštalatérov, elektrikárov alebo tiež remeselníkov.

O vyučenie v odbore dnes pomaly záujem zase stúpa, keďže dobrých remeselníkov máme málo. A tí, čo u nás sú, často odchádzajú za prácou do zahraničia, najčastejšie do Nemecka či Rakúska. Svoju popularitu však majú aj severské krajiny. Doba, kedy mať vysokú školu už nebude znamenať tak veľa, ako tomu bolo doteraz, sa pomaly končí.

Mladí ľudia často vyžadujú v práci voľnosť a flexibilitu. Ak im postavíte do cesty priveľa pravidiel, skôr ich môžete vydesiť. Dodržiavanie smerníc, noriem a štandardov ich čoskoro odradí. Táto generácia hľadá také firmy, ktoré sú dynamické a svieže a najmä také, v ktorých získajú priestor pre tvorivé nápady. Musíme však pomyslieť aj na to, ako budú firmy pristupovať ku kolegovi s výučným listom a ako k niekomu s maturitou alebo vysokoškolským diplomom, teda s tzv. bielymi goliermi.

Veľa ľudí z generácie Y tiež rozbieha vlastné podnikanie. Chcú byť sami sebe pánom a nemať nad sebou šéfa, ktorý im bude hádzať polená pod nohy.

Otvorenosť a motivácia je základ

Mileniáli sú, na rozdiel od svojich rodičov, celkom voľnomyšlienkárski a radi sa vrhajú do nových vecí a užívajú si. Neboja sa cestovať, ísť do neznáma alebo sa presťahovať kvôli práci do iného mesta. Ono záhadné „prečo“ je pre mileniálov základ! Potrebujú totiž poznať jasný dôvod a tiež úžitok, teda to, čo im daný konkrétny krok prinesie.

V komunikácii volia najmä priamu komunikáciu a takmer nič im nepríde nevhodné. V kľude pôjdu za šéfom a opýtajú sa, kedy ich povýši alebo či dostanú vyššiu mzdu. Neexistuje pre nich zlá otázka. Samozrejme však záleží od každého a teda aj toto sebavedomie je veľmi individuálne. Od svojho šéfa však čakajú to isté, otvorenosť a vecnosť.

Ak je vo firme mladý, schopný človek plný ambícií, ktorý si ide za svojim a je pre firmu prínosom, mali by ste ho podporiť a možno ho trochu rozmaznávať. Určite neoľutujete, ak mu dáte šancu predviesť sa.

Všetci sa môžu učiť a nemusí to byť len mladý od staršieho. Učíme sa v každom veku.

Mladá generácia v dnešnom svete už na nenaletí na vzletné reči, hovoriace o tom, že ak vo firme budete 3 roky, povediete celé oddelenie. Generácia X je na tom inak. Pre ňu bolo typické, že si svoju kariéru odsedeli, preto tento prístup ešte aj dnes často u zamestnávateľov vidíme. To, že je niekto vo firme 20 rokov neznamená, že svoju funkciu vykonáva dobre, všetko už pozná a nemusí sa učiť nič nové. Opak je však pravdou. Vzdelávame sa neustále a i keď takýto človek rozumie firme, už nerozumie ľuďom, ktorí v nej pracujú.

Pre mladých ľudí je skutočným hnacím motorom motivácia. Dokázať oceniť človeka z dnešnej generácie, či už je to pochvala od šéfa, kolegu alebo rodiny, je veľmi dôležité v komunikácii. Výška mzdy a finančné odmeny však svoje miesto nestrácajú ani dnes, no často je pre mladých dôležitejšia práve voľnosť a otvorenosť než milióny na účte.

Ponúknite im benefity nad rámec štandardu, dajte im jasný cieľ aj odpoveď a najmä rešpektujte work-life balanc.

Vyššie sebavedomie je u mileniálov bežné

Ak chcete kritizovať mileniála pripravte sa na to, že bude pripravený sa brániť a chybu si nepripustí hneď. Určite im nechýba vyššie sebavedomie, čo napokon dokazuje aj ich rozhodnutie dostať sa na vyššie pozície v krátkom čase alebo to, že často zareagujú na ponuku, na ktorú nemajú dostatočnú kvalifikáciu.

Nemali by ste sľubovať niečo, čo nebudete vedieť splniť. Bohužiaľ, ešte stále sú to časté praktiky aj v našich končinách, len aby firma získala zamestnancov a zaplnila tak voľné pracovné miesta. Dnešná generácia na mieste, kde zamestnávateľ nesplní, čo sľúbil alebo kde nie je spokojná, z práce jednoducho odíde. Schopní ľudia vám rovnako utečú, ak ich nedokážete správne odmeniť.

Aj keď ponúknete vyššiu mzdu a ďalšie benefity, zamestnanca si neudržíte, ak tu nevidí potenciál na sebarealizáciu. Vyššia fluktuácia je u mileniálov typická, keďže hľadajú to pravé.

Kritické myslenie im však chýba

Výška sebavedomia je jasná. Čo však generácii Y chýba, je často práve kritické myslenie. Neuznáva autoritu, ale potrebuje svojho šéfa skôr rešpektovať a uznávať pre niečo konkrétne. Ako šéfa ho budú brať vážne len vtedy, keď im niečo predvedie. Vtedy ho budú nasledovať a považovať za vzor.

Mladá generácia je tiež celkom ľahko ovplyvniteľná. A keďže informácie môžu čerpať odkiaľkoľvek, chýba im kritické myslenie. Občas tak nevedia, ako s tými všetkými informáciami naložiť.


Mladí ľudia, ktorí štartujú v dnešnej dobe svoju kariéru, chcú, aby ich práca bavila a mala zmysel. A tiež, aby im nezabrala všetok voľný čas. Rozhodne nestoja o to, mať šéfa za chrbtom každých 5 minút a stále byť v pozore, či ich opäť niekto nekontroluje. Potrebujú dýchať, mať voľnosť a slobodu.

A aký je zásadný rozdiel medzi "modrými" a "bielymi" goliermi? V podstate vôbec žiadny! Je úplne jedno, či na pohovor do firmy dorazí mladík, ktorý žmolí v ruke výučný list alebo čerstvý diplom v doskách. Obaja totiž budú chcieť to isté - robiť prácu, v ktorej dostanú príležitosť zdokonaľovať sa, budú skvelí v technológiách, budú komunikovať so šéfom priamo a žiadna otázka pre nich nebude "blbá". Rozhodne nebudú len slepo plniť príkazy, a keď sa im v danej firme nebude páčiť, jednoducho pôjdu do inej.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Návod na generáciu Y: Ako si ich udržať?

V súčasnosti sa do produktívneho veku dostávajú tzv. mileniáli alebo generácia Y. Chcete uspieť na pracovnom trhu? Vzdelanie už nestačí, dôležitá je prax a najmä schopnosti. Ale aké? Čítajte ďalej.

5 viet, ktoré uviesť v životopise, ak chcete zaujať personalistu

Už sa vám dlhšiu dobu nedarí nájsť prácu? Koľkokrát ste už prepisovali svoj životopis? Možno vám chýba práve to, čím by ste sa odlíšili od konkurencie. Čo napísať do životopisu, aby ste zaujali personalistu?

Flexibilná pracovná doba: Je dôležitejšia než vyššia mzda?

Flexibilná pracovná doba je dnes benefitom, ktorý často láka mnoho ľudí. Pre niekoho je dokonca dôležitejší než vyšší plat. Flexibilnú pracovnú dobu oceňujú najmä mamičky, ale aj študenti.

Ďalšie články