Koniec zlým vzťahom v práci. Tipy ako na to
Vzťahy v práci nie sú vždy ideálne. Nie každý s každým si vždy sadne a vždy sa v tíme objaví niekto, kto jednoducho nezapadá. Alebo si nerozumiete so šéfom. Ako na dobré vzťahy na pracovisku? Čítajte a dozviete sa to.
Asi to pozná každý z nás a každý sa niekedy v podobnej situácii ocitol. Slúchadlami na ušiach riešime hlučného kolegu či ignorujeme hádky, ak sa niekto neháda práve s nami, ale ignorovať ich môžeme aj tak. Ráno odchádzame so slzami na krajíčku, lebo musíme ísť do práce, kde nás zase čaká to isté – cholerický šéf alebo kolega, kopec stereotypnej roboty a klebety. Vzťahy na pracovisku nie sú jednoduché, ale to nie sú žiadne medziľudské vzťahy. Povedzme si, čo by sme mohli urobiť pre to, aby sme do práce chodili v pohode.
Prečo sú vzťahy na pracovisku dôležité?
Než sa pustíme do samotných rád, povedzme si, prečo by sme sa vôbec nejakými radami a typmi a vôbec medziľudskými vzťahmi v práci mali zaoberať? Slováci, a nie len oni, trávia v práci najväčšiu časť svojho dňa. A pracovné prostredie veľmi ovplyvňuje to, či si prácu v danej firme vôbec vyberieme. Ďalej ovplyvňujú aj našu produktivitu, kvalitu našej práce a aj náladu.
K čomu vedú zlé vzťahy?
Kolega = priateľ?
Nie každý je stavaný na to, byť súčasťou veľkého kolektívu. Niekto sa môže jednoducho sám od seba dobrovoľne držať stranou a po čase sa určite nájde niekto, s kým si bude v práci rozumieť. Nie každý, kto sa naopak do kolektívu v práci zapája, môže chcieť tráviť čas a zážitky s kolegami aj mimo práce. Samozrejme, ak na pracovisku vládne uvoľnená a priateľská atmosféra, máme vyhraté. Každý bude spokojný a práca nám pôjde od ruky.
Rešpektujte odlišnosť
Ako zlepšiť vzťahy na pracovisku?
V prvom rade je treba si povedať, že vždy sa nájde niekto, s kým si jednoducho nesadnete a môžete skúšať aj milión rôznych tipov. Tolerancia je preto najlepším spôsobom ako na takýto vzťah na pracovisku reagovať. Ak si nebudete prekážať a navzájom sa budete tolerovať. Môže to fungovať.
Existuje však niekoľko možností, ktorými môžete zlepšiť vaše pracovné vzťahy.
1. Komunikujte
Komunikácia je základ. Ak nikomu nič nepoviete, ako môžu vedieť, čo chcete alebo že máte omnoho lepší nápad? Nebojte sa toho a povedzte to. Vysvetľujte, rozprávajte sa, ale vyvarujte sa prílišným emóciám. Tie vašu situáciu môžu naopak ešte zhoršiť.
2. Nesťažujte sa na prácu
Najväčším zabijakom môže byť práve to, že sa neustále sťažujete. Na prácu, na neschopnosť kolegov a podobne. Skúste sa tomuto vyhnúť. Sťažovať sa na prácu môžete doma v súkromí. Inak to môže byť známka toho, že v práci byť nechcete a môžu vás aj vyhodiť. Uznajte sami, ani vás nebaví počúvať ako sa neustále niekto v práci sťažuje na prácu.
3. Žiadne klebety
„Preboha, videl si, čo spravila? To nevie ani poriadne robiť svoju prácu?!“ Nie, toto rozhodne nie. Ohováranie v práci je zapovedaná vec. Jasné, že môžete vyjadriť svoj názor, dbajte ale na to, aby bol objektívny a vyhnite sa nedorozumeniam. Ak začnete niekoho z kolegov ohovárať, nikto vás nebude mať rád a vzťahy tak ešte viac ochladnú. Naviac je to od vás nedôstojné a neprofesionálne a môže sa vám to vypomstiť.
4. Buďte profesionál
Skamarátili ste sa v práci s kolegom? Super. Nezabúdajte si však uchovať profesionálny prístup a súkromné záležitosti preberať až po pracovnej dobe. Vtipkovanie a súkromné rozhovory by vám nemali ukrajovať z pracovnej doby a mať dopad na vašu produktivitu.
5. Strach je nepriateľ
Samozrejme nie každý strach je zlý. V práci by ste však nikdy nemali mať pocit, že vás niekto zastrašuje alebo nedajbože vydiera. Ak ste v situácii, kde sa naozaj niekoho z kolegov bojíte, neváhajte situáciu riešiť s odborníkom alebo šéfom. A dbajte na správnu formuláciu viet a aj emócie s ktorými vetu podávate. Môže to viesť práve k podobným pocitom.
Určite existuje veľa ďalších tipov ako si udržať dobré vzťahy. Dobrým tipom je, pozrieť si občas spoločne film - napríklad obľúbené filmy podľa skutočnej udalosti, ktoré sa určite zapáčia viacerým kolegom. A určite by sme vzťahy v práci nemali zanedbávať. Práca v toxickom prostredí ničí nielen našu prácu, ale aj nás samotných, preto nenechajme situáciu zájsť až do krajností a riešme ju včas. Buďte priateľský, snažte sa byť milý ku kolegom, neohovárajte. Využívať môžete aj relaxačné miestnosti, ktoré sa v mnohých firmách stali obľúbeným benefitom. Odpočiniete si, dáte si kávu alebo pokecáte s kolegami. Jednoducho na pár minút vypnete a vrátite sa v lepšej forme.
Dospeli ste k situácii, kde vzťahy na pracovisku sú v takom štádiu, že jediné východisko vidíte v odchode z práce a podaním výpovede? V tom prípade sa pozrite na voľné pracovné miesta na našich stránkach a prezrite si aj hodnotenia zamestnávateľov. A rovno môžete ohodnotiť toho svojho.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať
Je váš kolega psychopat? Ako to spoznáte?
Vzťahy na pracovisku sú rôzne. Máte super šéfa a skvelých kolegov? Môžete sa považovať za šťastlivca. Nie všetci majú toľko šťastia. Niekedy dokonca môžu aj pochybovať o duševnom zdraví svojich kolegov. Ako spoznať, či váš kolega nie je z druhej skupiny?
Networking: Vybuduj si vlastnú sieť kontaktov
Toto známe neznáme slovíčko predstavuje vlastne celkom jednoduchú vec. Akú? A čo to má spoločné s prácou? Networking nám nemusí naháňať hrôzu a ani sa ho nemusíme báť. Je to len neškodný pomocník.
Absencia v práci vám môže pekne zavariť
Pozná to každý z nás. Ranné vstávanie nás nebaví. Káva nás nepreberie. Budíky máme nastavené po 5 minútach. Ale vedeli ste, že za absenciu v práci bez ospravedlnenia si môžete narobiť pekné problémy? Čo vám za neospravedlnenú absenciu v práci hrozí?