Nedarí sa Vám nadviazať konverzáciu? Tu je 10 tipov

Stojíte s druhým človekom vedľa seba a obaja ste ticho. Jedna sekunda je ako jedna hodina. A z Vás zrazu vyhŕkne: „Dnes máme ale pekné počasie!” Trochu otrepané, nemyslíte? Žiaden strach. Po prečítaní tohto článku z Vás bude majster konverzácie.

V nadväzovaní konverzácií by sme si mali vziať príklad od staršej generácie našich babičiek a dedov. V časoch bez technológií a internetu bol rozhovor z očí do očí jedinou možnou formou komunikácie. Preto sa nám dokážu s ľahkosťou prihovoriť v autobuse a držať s nami konverzáciu aj napriek našej odlišnosti. Majú v tom jednoducho prax.

Generácia Z si to odniesla najviac

Do generácie Z patria všetci narodení na prelome tisícročí. Podľa demografov ide o roky 1996‒2009. Tí sú zvyknutí komunikovať písanou formou, kde majú čas popremýšľať nad svojou odpoveďou, lepšie ju skonštruovať a ich finálna reakcia vyznieva veľmi dobre. Realita je však tvrdšia a mladí v týchto situáciách krachujú. Samozrejme, nie všetci. Rodení odvážlivci, ktorí sa nehanbia a majú istú dávku sebavedomia sa predsa nájdu vždy.

Teraz si ukážeme 10 tipov ako začať rozhovor s kolegom, personalistom na pohovore či neznámym na ulici. Small talk je skrátka odrazovým mostíkom k tomu, aby ste sa s druhým človekom lepšie spoznali, nadviazali nový kontakt do budúcna alebo prerušili ticho, ktoré v danej situácii vzniklo.

1. Pozorujte

Od tohto bodu sa odvíjajú všetky ďalšie. Buďte všímavý. Naučte sa vidieť to, čo iní nie. Možno dokážete nájsť malý detail ako odznak s logom Vašej obľúbenej kapely na ruksaku. A spoločná téma na začiatok rozhovoru je na svete. Teraz sa stačí už len pochlapiť a nájsť v sebe odvahu na začatie rozhovoru.

Naučte sa vidieť to, čo iní nie. Potom skôr nájdete niečo, na čom môžete postaviť vašu konverzáciu.

2. Požiadajte o informáciu

„Neviete prosím Vás ako sa dostanem na Hodžovu ulicu? Ó, idete tým istým smerom? Skvelé. Ste tunajšia?” ‒ a je to. Samozrejme, nie vždy to prebehne takto hladko. V tomto prípade si viete pomôcť svojou vynaliezavosťou. Môžete dané miesto poznať dokonale a aj tak sa opýtať, kde je najbližšia kaviareň a či tam podľa neho či nej ponúkajú kvalitnú kávu. V pracovnom prostredí sa môžete spýtať na miesto konania meetingu alebo si môžete nechať vysvetliť nejakú funkciu v počítači, ktorú neovládate.

3. Kompliment. Áno či nie?

Začať rozhovor so ženou, ktorá je sympatická, práve komplimentom nie je úplne najlepší nápad. Ženy to väčšinou odradí, pretože to pôsobí vnucujúco. Aj keď s tvárou Brada Pitta a šarmom Georga Clooneyho, by to predsa len stálo za pokus. Ak by bol Váš kompliment mierený napríklad na psa, s ktorým sa človek prechádza, máte bod. Konverzácia sa môže začať.

Dokonca aj na pohovore sa dá toto pravidlo použiť. Povedzte napríklad, aký dojem na Vás urobilo moderné pracovné prostredie alebo že sa Vám páči ako firma pristupuje k ochrane životného prostredia. Nekomentujte však výzor personalistu, to Vám môže len uškodiť.

4. Dajte najavo, že ,,ste v tom spolu”

Čakáte na kolegu, bez ktorého meeting nemôže začať. Vedľa Vás sedí spolupracovník, na ktorom je tiež vidno, že ho už nebaví dlhé čakanie. Prihovorte sa mu a zdieľajte s ním svoje pocity. Mať niečo spoločné, či už ide o zážitok, záľubu alebo pocit, sa vždy vyplatí.

5. Oceňte dobrý vkus

Pochváľte dobrú knihu alebo nezvyčajný doplnok, ako napríklad drevený motýlik či do očí bijúce náušnice. Snažte sa, aby Vaša pochvala vyznela úprimne a nenútene. Všímajte si zmeny. Vaša kolegyňa zmenila účes a Váš kolega si zaobstaral výrazný obal na notebook. To si žiada kompliment.

6. Zdieľaná skúsenosť

O zdieľanej skúsenosti sme sa už zmienili pred tým. Nájsť niečo spoločnévždy podnieti konverzáciu. Mohli ste študovať na rovnakej škole, pochádzate z rovnakého mesta alebo obaja radi cestujete. Pokiaľ vidíme človeka po prvý raz, len ťažko sa nám podarí zistiť niektorú z týchto informácií. Preto je dôležité byť všímavý. Ak však máte kolegu, vedľa ktorého sedíte každý deň a konverzácia viazne, nebude až tak zložité pár vecí si o ňom zistiť. Ak nie z reálneho života, tak napríklad z jeho profilu na LinkedIn.

Keď sa stretneme s človekom po prvý krát, zistiť informácie o jeho záujmoch nie je až také ľahké. Ťažko tak nájdeme naše spoločné črty. Preto je dôležité byť všímavý.

7. Zaobstarajte si nezvyčajný doplnok

Ako by Vám len toto mohlo pomôcť k nadviazaniu konverzácie? Úplne jednoducho. Zaobstarajte si napríklad peračník v tvare banánu alebo pávie pero namiesto obyčajného. Žartovných a zaujímavých predmetov sa dnes dá na internete nájsť veľa. A vždy sa nájde niekto, komu Váš doplnok príde vtipný alebo ho zaujme odkiaľ ho máte. A to Vám pomôže k nadviazaniu konverzácie z druhej strany.

8. Kritické témy

Tu je pre zmenu tip, ako konverzáciu nezačať. Ide najmä o háklivé témy, akými sú politika alebo náboženstvo. Nechceme predsa rozhovor začať hádkou alebo urazením toho druhého.

9. Máte rada...syr?

Ani touto otázkou radšej nezačínajte. Dôležité je klásť doplňovacie otázky namiesto tých zisťovacích. Vyberajte témy, ktoré sa k danej situácii alebo miestu hodia. Skúste napríklad: „Páčila sa Vám prednáška?”

10. Predstavte sa

Ak sa zaseknete a nebudete si môcť spomenúť ani na jeden z predchádzajúcich bodov, jednoducho sa predstavte. „Dobrý deň, ja som Peter, všimol som si, že ste tiež boli na výstave. Ako sa Vám páčila?” Neurobte pri predstavovaní chybu a nepodajte tomu druhému ruku ako prvý. Ak sa nepoznáte, musíte nechať danú osobu rozhodnúť sa, či Vám ruku podá alebo nie. V pracovnom prostredí podáva ruku prvý ten, kto je spoločensky významnejší. Teda nadriadený, klient, alebo napríklad dodávateľ.

Riaďte sa podľa spoločenskej významnosti. Spoločensky významnejšie sú ženy a starší ľudia. V pracovnej sfére sa od tohto pravidla upúšťa a významnosť sa nadobúda podľa postavenia.

Rada na záver

Nezabúdajte na vašu reč tela a proxemiku, teda vzdialenosť od človeka, ku ktorému sa prihovárate. Nechcete predsa vniknúť do jeho pomyselnej bubliny a odradiť ho tak od rozhovoru s Vami. Úsmev a očný kontakt tiež hrá dôležitú rolu v konverzácií. Keď sa na človeka pozeráte, srší z Vás záujem o jeho názor a úsmev bude naznačovať, že mu rozumiete a cítite sa s ním dobre.

Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Koniec zlým vzťahom v práci. Tipy ako na to

Vzťahy v práci nie sú vždy ideálne. Nie každý s každým si vždy sadne a vždy sa v tíme objaví niekto, kto jednoducho nezapadá. Alebo si nerozumiete so šéfom. Ako na dobré vzťahy na pracovisku? Čítajte a dozviete sa to.

Tímový duch: Prečo je dôležité vedieť pracovať v tíme?

Tímová práca je pojem, ktorý vidíme v takmer každej pracovnej ponuke. Dnes potrebujete všade mať tímového ducha. Prečo je to ale tak dôležité? Prečo je dobré sa naučiť pracovať v tíme?

Ako zvládnuť ranné vstávanie? 7 tipov, ktoré vám to uľahčia

Nie ste ranné vtáča? Neviete vstať skoro ráno a z postele vyleziete s nechuťou, že zase musíte ísť do práce? Poradíme vám ako zvládnuť ranné vstávanie bez problémov, aby ste boli výkonnejší.

Ďalšie články