Píšete pracovný e-mail? Pozor na spisovnosť a preklepy
E-maily sa stali bežnou súčasťou nášho života. A v práci ich využívame denne. Ako správne napísať pracovný e-mail, aby ste si netrhli hanbu? Buďte stručný, výstižný a hlavne pozor na gramatiku.
Viete, čo je to „netiketa“?
Netiketa je spojenie slov sieť, anglicky net, a etiketa. Jedná sa teda o zásady správania na internete. A netiketa sa týka aj e-mailovej komunikácie. Vieme, že v spoločnosti sa vyžaduje určité slušné správanie. To by sa malo dodržiavať aj v anonymnom svete internetu.
Ako sa správať na internete?
Pracovný e-mail: Ako naň?
Netiketa sa týka aj e-mailov. A v pracovných e-mailoch to platí dvojnásobne. Teraz sa nerozprávame o newsletteroch, ale o e-mailoch, ktoré posielate napríklad ako odpoveď svojmu obchodnému partnerovi. E-mail je väčšinou prvá vec, ktorú po príchode do práce otvoríme a skontrolujeme. A na niektoré rovno odpovieme.
Prvá vec, ktorú by ste si mali premyslieť než začnete písať je, komu je e-mail určený. Podľa toho je možné prispôsobiť obsah aj text. Avšak vždy dodržiavajte gramatiku a správny pravopis. Dávajte si pozor aj na preklepy alebo priveľké používanie skratiek tam, kde to nie je nutné.
Na čo si pri písaní pracovného e-mailu dať pozor?
Snažte sa vyhnúť metaforám a dvojzmyslom, nikomu sa ich nechce lúštiť a vy by ste tak mohli prísť o potenciálneho klienta. Rovnako by ste sa mali vyhýbať príliš zložitým a rozvetveným súvetiam. Držte sa jednoduchého jazyka a cudzie či odborné výrazy používajte len tam, kde je to nevyhnutné.
Dnes je síce moderné zapájať aj výrazy v angličtine, no stále sme na Slovensku, preto sa snažte písať spisovne a bez gramatických chýb. Na tie vás dnes už často textové editory upozornia. Anglické výrazy a slangové slová si nechajte do neformálnej komunikácie. Snažte sa tiež šetriť s emotikonami a smajlíkmi.
Telo e-mailu
V prvom odseku tela e-mailu by ste mali stručne a jasne vystihnúť podstatu celého e-mailu, teda prečo vlastne dotyčnej osobe píšete. Malo by z neho byť jasné, o čo žiadate, či chcete odpoveď, posielate výsledky, report alebo napríklad sťažnosť.
Bežne sa využívajú frázy ako:
Ostatok textu e-mailu už môže byť podrobnejší, ale nie priveľmi dlhý bez zbytočných zdĺhavých súvetí.
Predmet a obrázok
Predmet vášho e-mailu by mal byť čo najviac výstižný, stručný a jednoduchý. Nikdy ho nepíšte celý veľkými písmenami. Ak chcete použiť v tele e-mailu obrázok, vyberte vhodnú veľkosť či už rozmerov, ale aj samotného obrázku. Príliš veľký obrázok spôsobí veľmi pomalé načítanie e-mailu a niekedy sa stane, že sa nakoniec ani neodošle. Je lepšie obrázok priložiť ako prílohu k e-mailu.
A čo oslovenie a ukončenie?
Pri oslovení myslite na to, komu je daný e-mail určený. Tiež nezabudnite, že je vždy oddelené čiarkou od ostatného textu. Malo by sa skladať z pozdravu a mena dotyčného, ak treba aj s titulom.
E-mail je vhodné ukončiť odkazom na prípadnú udalosť či to, že čakáte nejakú odozvu a nakoniec zdvorilostnou frázou (napr. S pozdravom) a vaším menom, kde sa dá využiť aj prednastavená pätička e-mailu s vašimi kontaktnými údajmi.
Na záver nezabudnite skontrolovať, či ste správne vyplnili údaje adresáta, teda, že máte správny e-mail. Tiež skontrolujte, že máte uvedený predmet a prípadne aj prílohu, ak ju k e-mailu prikladáte. Tie dávajte najlepšie vo formáte PDF, v prípade obrázkov zase JPG alebo PNG. Myslite na správnu formu, skontrolujte si gramatiku a preklepy. Nechcete, aby sa vám niekto vysmial za to, že napríklad neviete rozdiel medzi my a mi. A teraz už len veľa šťastia a pustite sa do písania.
Články, ktoré by vás mohli zaujímať

Skončenie pracovného pomeru dohodou
Do cesty vám prišla nová príležitosť, chcete sa viac realizovať alebo sa vám jednoducho súčasné zamestnanie už nepáči a nenapĺňa vás? Skončenie pracovného pomeru dohodou môže váš problém vyriešiť.

Akú hudbu počúvať pri práci?
Hudba je určite nepostrádateľnou súčasťou života. Počúvame ju všade. V aute, v práci, v kuchyni či pri cvičení. Dokáže meniť naše emócie a zdvihnúť nám náladu. Vďaka nej dokážeme byť produktívnejší. Čo je ale najlepšie počúvať pri práci?

Networking: Vybuduj si vlastnú sieť kontaktov
Toto známe neznáme slovíčko predstavuje vlastne celkom jednoduchú vec. Akú? A čo to má spoločné s prácou? Networking nám nemusí naháňať hrôzu a ani sa ho nemusíme báť. Je to len neškodný pomocník.